ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

«Հավատացած եմ, որ հայ երաժիշտները խոսք ունեն ասելու այս աշխարհին»

«Հավատացած եմ, որ հայ երաժիշտները խոսք ունեն ասելու այս աշխարհին»
24.09.2017 | 00:37

«Իրատեսի» հյուրը կոմպոզիտոր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ ԷԴՈՒԱՐԴ ՀԱՅՐԱՊԵՏՅԱՆՆ է:

«ՆԱՐԵԿ ՀԱԽՆԱԶԱՐՅԱՆԸ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ Է ՈՒՆԿՆԴՐԻՆ ՈՒՂՂՈՐԴԵԼ ԴԵՊԻ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅԱՆ ԲՈՒՆ ՆԵՐԱՇԽԱՐՀԸ»


-Պարոն Հայրապետյան, ամիսներ առաջ մեր տաղանդաշատ հայրենակից Նարեկ Հախնազարյանը կատարեց իրեն նվիրված Ձեր ստեղծագործությունը՝ «Մենախոսություն» վերնագրով: Ինչպիսի՞ զգացողությամբ էիք լսում այն:
-Այդ ստեղծագործությունն ունի նախապատմություն: Մի քանի տարի առաջ՝ մինչև Ֆրանսիա գնալը, Նարեկ Հախնազարյանն այստեղ համերգ ունեցավ իր մայրիկի հետ և կատարեց միայն հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործություններ: Դա իմ առաջին ստեղծագործական հանդիպումն էր նրա հետ: Այդ համերգի ժամանակ նա նվագեց իմ «Թավջութակի և դաշնամուրի սոնատը»: Ժամանակին այն կատարվել էր, բայց այդ մեկնաբանությունն ինձ չէր բավարարել: Ես անգամ կասկածներ ունեի՝ այդ ստեղծագործության հետ կապված: Բայց երբ նվագեց Նարեկը, ես ուղղակի ոգեշնչվեցի: Նա վայրկենապես էր ընկալում այն պատկերացումները, որ ես ունեի այդ ստեղծագործության դեպքում: Այս կատարումն ինձ մղեց գրելու մի գործ թավջութակի համար՝ առանց նվագակցության: Գրեցի այն՝ լրիվ անկաշկանդ և ազատ` իմ պատկերացումների, իմ զգացողությունների ներքո: Գրեցի՝ նկատի ունենալով հենց Նարեկին: Եվ ունեի մեծ սպասումներ այդ կատարումից: Կատարումը մի քանի տարի հետաձգվում էր, բայց վերջապես իրականացավ, և լիովին իրականացան իմ սպասումները: Ես շատ ուրախ եմ, որ Նարեկն այդպիսի հաջողությունների է հասել: Ես հավատացած եմ, որ հայ երաժիշտները խոսք ունեն ասելու այս աշխարհին: Իսկապես, հաստա՛տ ունեն ասելիք: Եվ իմ գործը Նարեկի կատարմամբ տոն էր: Բայց քանի դեռ տոնն իրականություն չի դարձել, ունենում ես բազմաթիվ կասկածներ: Նարեկը, ինչ-որ երաժշտական կախարդական հնարքներով, որոնք միայն իրեն են հայտնի, կարողանում է ունկնդրին ուղղորդել դեպի ստեղծագործության բուն ներաշխարհը: Լինում են դեպքեր, երբ հենց երկրորդ-երրորդ նոտայից արդեն չես ընկալում երաժշտությունը, մնում ես անհաղորդ, և գործի ընթացքը տապալվում է. սա վերաբերում է ոչ միայն իմ երաժշտությանը: Երաժշտությունը պետք է մարդուն ներգրավի իր ոլորտը, Նարեկը կարողացավ դա անել ստեղծագործությունը կատարելիս: Շատ լավ երաժիշտ-կատարողներ կան աշխարհում, որոնք ուղղակի փայլուն, գրագետ կատարում են տվյալ ծրագիրը, բայց դա անում են արհեստական ձևով, առանց ոգեշնչման ու զգացմունքի: Նարեկի դեպքում դա բացառված է՝ իր անմիջական, ազնիվ խառնվածքի շնորհիվ:
-Նարեկն իր հարցազրույցում շատ բարձր գնահատեց Ձեր կոմպոզիտորական տաղանդը: Դուք այդ տաղանդի դրսևորման հնարավորությունները բավարա՞ր եք համարում մեր հանրապետությունում:
-Բավարար լինելն այն կլինի, որ դրանք դուրս գան ասպարեզ: Ես, իհարկե, շատ բավարարված եմ նրանով, որ և՛ Նարեկ Հախնազարյանը, և՛ դաշնակահարուհի Նարե Արղամանյանը Հայաստանից են, այստեղ են ստացել իրենց նախնական կրթությունը և կատարում են իմ գործերը: Բայց մեծ հաշվով, իհարկե, ինչպես իմ ստեղծագործությունները, այնպես էլ լուրջ երաժշտությունն առհասարակ, աստիճանաբար ավելի մեծ դժվարությունների են բախվում: Որպես կոմպոզիտոր՝ մեծ հույսեր եմ կապում ապագայում Նարեի ու Նարեկի հետ: Նրանք միաժամանակ հայտնվեցին իմ կյանքում, և ես 2017 թվականն իմ ճանապարհին կոչում եմ Նարեկի ու Նարեի տարի:
-Տարեսկզբին «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում կայացել է Ձեր «Դաշնամուրի կոնցերտի» համաշխարհային պրեմիերան՝ Հայ կոմպոզիտորական արվեստի 8-րդ փառատոնի շրջանակներում, որը նվիրված էր Հարո Ստեփանյանի 120-ամյակին: Այդուհետ կատարվե՞լ է այդ ստեղծագործությունը մեզանում կամ այլուր:
-Նարե Արղամանյանը կատարեց այդ գործը: Մինչ այդ արդեն գիտեի Նարեի մասին, նրա փայլուն տաղանդի մասին: Մեր համագործակցության նախաձեռնողը հենց ինքն էր: Եվ ես ուրախ եմ այդ համագործակցության համար, որովհետև առանց երաժիշտ կատարողների՝ կոմպոզիտորը չի կարող «իրացվել»: Նարեն գիտեր իմ «Դաշնամուրային սոնատի» մասին և շատ զարմացավ, որ ունեմ նաև «Կոնցերտ դաշնամուրի համար»: Գործը իրականացավ՝ Սերգեյ Սմբատյանի ղեկավարած Հայաստանի երիտասարդական պետական նվագախմբի և դաշնակահարուհի Նարե Արղամանյանի միացյալ ոգեշնչմամբ:

«ԴԺՎԱՐ Է ՄԱՐԴՈՒՆ ՃՆՇԵԼ ԵՎ ՊԱՐՏԱԴՐԵԼ ՍԻՐԵԼ ԱՅՍ ԿԱՄ ԱՅՆ ՆԿԱՐՉԻՆ, ԱՅՍ ԿԱՄ ԿԱՄ ԿՈՄՊՈԶԻՏՈՐԻՆ, ԵԹԵ ՆՐԱՆՔ ԻՐ ՃԱՇԱԿՈՎ ՉԵՆ»


-Հայաստանում գործում են մի քանի սիմֆոնիկ նվագախմբեր: Որպես կոմպոզիտոր՝ ի՞նչ գնահատական կտաք այդ նվագախմբերի գործունեությանն ու նրանց ներկայացրած ծրագրերին:
-Մեծ հույսեր եմ կապում Հայաստանի երիտասարդական պետական նվագախմբի հետ: Իմ կյանքում շատ կարևոր փաստ եմ համարում այդ նվագախմբի հետ համագործակցությունը: Իմ բոլոր ծրագրերը, հույսերը կապված են երիտասարդականի հետ: Այն գեղագիտորեն է մոտենում իր կատարած երաժշտությանը, շատ մոբիլ է: Սրանք կարևոր բաներ են: Մարդկանց ճաշակը տարբեր է արվեստի մեջ: Դժվար է մարդուն ճնշել և պարտադրել սիրել այս կամ այն նկարչին, այս կամ կամ կոմպոզիտորին, եթե նրանք իր ճաշակով չեն: Երիտասարդական նվագախումբը շատ լավ ըմբռնում է կոմպոզիտորին, ընդառաջ է գնում նրա պատկերացումներին, գեղագիտական ընկալմանը: Հատուկենտ մարդիկ են կարողանում դա անել: Երիտասարդականը շատ ըմբռնող է, շատ շարժունակ, դա կարևոր բան է: Եվ մանավանդ միտված է դեպի հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները:
-Ինչպե՞ս եք վերաբերվում Համահայկական նվագախմբի գաղափարին:
-Մի կողմից՝ լավ է, որ այստեղ են հավաքվում հայ երաժիշտներն ամբողջ աշխարհից: Բայց մյուս կողմից էլ բավարար չէ, որ նրանց կարճ ժամանակով են հավաքում: Թե ինչքանով են կարողանում այդ կարճ ժամանակում իրականացնել այս կամ այն գործը բարձր մակարդակով մատուցելու խնդիրը, հարցական է: Նրանց մեջ կան այնպիսի երաժիշտներ, որոնք ոչ այնքան բարձր մակարդակ ունեն: Այս երևույթն ավելի շատ ցուցադրական է, քան ստեղծագործական: Լավ է, որ տարբեր երկրներից հայ երաժիշտները հավաքվում են Հայաստանում, տեսնում են իրար, շփվում: Սա նաև մեզ է ուրախացնում, մտածում ենք, որ մենք միայնակ չենք, մեր շուրջն այլ երաժիշտներ կան աշխարհի բոլոր անկյուններում: Բայց մեր տեղացի երաժիշտներից շատերն ավելի բարձր մակարդակ ունեն, որովհետև մշտապես գործում են որպես պրոֆեսիոնալ երաժիշտներ: Իսկ եթե դրսից եկած երաժիշտը մի որոշ ժամանակ այստեղ մասնակցում է համերգին, ապա վերադառնում իր ապրած երկրին ու շարունակում որպես դասատու աշխատել, արդեն կորցնում է իր կատարողական որակը:

«ԻՆՁ ԻՍԿԱՊԵՍ ՇԱՏ Է ԱՆՀԱՆԳՍՏԱՑՆՈՒՄ ՀԱՅ ԿՈՄՊՈԶԻՏՈՐՆԵՐԻ ԳՈՅՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ»


-Ի՞նչ ստեղծագործության վրա եք հիմա աշխատում:
-Այն, թե ինչի վրա եմ հիմա աշխատում, ուզում եմ առայժմ գաղտնիք մնա: Բայց ասեմ, որ այս տարի Սերգեյ Սմբատյանի առաջարկով գրել-ավարտել եմ մի ստեղծագործություն՝ նվիրված Նարեկ Հախնազարյանին: Դա կոնցերտ է՝ թավջութակի և նվագախմբի համար: Եթե ամեն բան լավ ընթանա, մյուս տարի կլինի այդ ստեղծագործության համաշխարհային պրեմիերան Համբուրգում: Սա ինձ համար երազանք էր. ես Նարեկին հայտնել եմ, որ գրել եմ մի գործ, որից միայն ինքը կարող է գլուխ հանել, և հիմա անհամբեր սպասում եմ այդ կատարմանը:
-Հաճա՞խ են Ձեր գործերը կատարվում արտերկրում:
-Չէի ասի՝ շատ հաճախ, բայց կատարվում են: Կատարվել են ՈՒկրաինայում, Ամերիկայում, Լեհաստանում, Գերմանիայում: Նաև կատարում են մեր երաժիշտները, երբ լինում են հյուրախաղերի: Հիմա դրանք ընդգրկված են Երիտասարդական նվագախմբի ծրագրում, իսկ ժամանակին բազմիցս կատարել է Արամ Ղարաբեկյանի ղեկավարած պետական կամերային նվագախումբը:
-Կոմպոզիտորների միությունը վերջին տարիներին կարծես թե առավել ակտիվորեն է պրոպագանդում ժամանակակից հայ դասական երաժշտությունը: Գոնե կողքից այդպես է թվում: Դուք դա զգու՞մ եք անձամբ Ձեր ստեղծագործությունների դեպքում:
-Չեմ կարող ասել, որ ավելի ակտիվ է, որովհետև անցյալ տարիներին էլ կային այդպիսի փառատոներ: Իհարկե, Հայաստանի կոմպոզիտորների միությունն աշխատում է, բայց հիմա տարին մեկ անգամ են նման փառատոն անցկացնում: Ցանկությունը շատ մեծ է, բայց դժվարություններն են շատ: Ֆինանսական հնարավորություններն են պակասել: Ինձ իսկապես շատ է անհանգստացնում հայ կոմպոզիտորների գոյության խնդիրը: Անկախ նրանից, թե ինչ քայլեր են ձեռնարկում մշակույթի նախարարությունը կամ կոմպոզիտորների միությունը, այդ խնդիրը կա և մեծ խնդիր է: Սկսած 20-րդ դարից, երբ մենք ունեցանք լուրջ դասական երաժշտություն, այդ երաժշտությունն ինչ-որ ձևով ներմուծվում էր հասարակության մեջ: Դա հետևողական քաղաքականություն էր, կանոնակարգված աշխատանք, որի արդյունքը տեսանելի էր: Կոպիտ օրինակ բերեմ. մենք ունեինք դաշնամուրի գործարան: Այսօր դա ֆանտաստիկա է թվում: Իսկ երբ բարձր երաժշտությունը տրվեց ինքնահոսի, մենք սկսեցինք ամեն ինչ կորցնել: Ինքն իրեն երաժշտությունը չի կարող գոյություն ունենալ, զարգանալ: Մենք այսօր տեսնում ենք, թե ինչպես է ցածրաճաշակ երաժշտությունը ներգործում մարդկանց վրա: Ոչ միայն դասական երաժշտության վիճակն է ծանր: Անգամ ժողովրդական գործիքների մասնագետներն են բողոքում, որովհետև դրանց նկատմամբ էլ պահանջարկը պակասում է: Տրվել ենք ռաբիսի ազդեցությանը, որ անգամ ռաբիս էլ չէ, չգիտես, թե ինչ է: Այս վիճակում կոմպոզիտորը մնում է օդի մեջ, հասարակությունը չի ընկալում նրա ստեղծագործությունը: Դասական երաժշտությունը գոյատևում է էնտուզիաստների շնորհիվ, ինչ-որ ֆոնդերի շնորհիվ, ինչը չի կարող տալ շոշափելի արդյունք: Այստեղ, գուցե, հազարամյակներից եկող խնդիր կա, պատմական պատճառներ կան, որոնց պատճառով դասական երաժշտությունը չի դարձել մեզ համար մշակույթի արժեք: Ճիշտ է, ունենք կոմպոզիտորներ, որոնց երաժշտությունը պարբերաբար կատարվում է, բայց անգամ դա չի օգնում, որ նրանք ունենան զանգվածային ընկալում: Կոմպոզիտորը չունի սպառում, սա է խնդիրը: Մենք ունենք աշխարհում հայտնի լավագույն կատարողներ, բայց նրանք, սկսելով Հայաստանում, գնում են դուրս, որովհետև այստեղ չունեն այն լսարանը, որը համապատասխանում է իրենց մակարդակին: Այսպես մենք կորցնում ենք: Հիմա դեռ չենք ընկալում, բայց դա լրջագույն խնդիր է: Լավագույնները պիտի կարողանան մնալ այստեղ, բայց չեն մնում, գնում են: Ամեն ինչ պատմական զարգացումով է պայմանավորված: 5-րդ դարում մենք ունեինք տաղերգության մեծագույն դպրոց, ունեինք նաև 10-րդ դարում, բայց հետո մեր զարգացման ընթացքը կտրվեց:
-Այսինքն՝ պետականություն չունենալու արդյու՞նք եք համարում բարձր երաժշտության այսօրվա տխուր վիճակը:
-Այո՛, եթե խորհրդային շրջանում էստրադային երաժշտությունն էր մասսայական, ապա պետականորեն այնպիսին էր դրվածքը, որ դրանից ստացված եկամտի մի մասը ներդրվում էր լուրջ երաժշտության վրա: Իսկ հիմա չկա նման բան, հիմա ապրում են միայն ֆուտբոլիստներն ու փոփ-երաժիշտները: Եվ նրանցից ոչ ոք հարկ չի վերցնում ու հատկացնում բարձր արվեստին: Իսկ բարձր արվեստն ինքն իրեն չի կարող զարգանալ, այն կոմերցիոն արժեք չունի: Բայց չէ՞ որ բարձր արվեստն էլ է հասարակության, նույն այդ ֆուտբոլիստի, փոփ-երաժշտի երեխայի համար ստեղծվում, դրա շնորհիվ է, որ նրանք կկարողանան լինել ոչ կիսագրագետ ու շփոթված:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2621

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ